Kan man bedrage nogen der har gennemskuet det?

vw-tdi-banner_large-800x420Ifølge dansk strafferet, specifikt straffelovens §279, kan man kun straffes for bedrag hvis man faktisk tror man er ved at bedrage nogen. Om det samme gælder på europæisk plan er jeg ikke klar over og bare i dansk ret kender jeg en situation hvor det princip blev udfordret.

Først den danske sag, der er ret gammel. Jeg var selv lettere ungdomspolitisk engageret den gang og det var almindeligt kendt at stort set alle ungdomspolitiske organisationer – med undtagelse af Kristendemokratisk Ungdom og Venstres Ungdom – snød så det drev med medlemstallene for dermed at få en større del af tipsmidlerne. I 1991 blev det “afsløret”, det vil sige det blev beskrevet i medierne, og pludselig skulle der gøres noget ved det. Enkelte personer, inklusiv en enkelt jeg kendte, endte med at blive dømt for bedrageri.

Men hvordan kunne de nu blive det? Som sagt var det almindeligt kendt i ungdomsforeningerne, og dermed også i Dansk Ungdoms Fællesråd, at det forholdt sig sådan. Og alle dem der snød vidste også at DUF vidste det. Hvordan kan man så dømmes for bedrageri? Forklaringen er at bedrageriet foregik gennem DUF, og at det reelt var nogle andre der blev bedraget. Formanden for DUF slap for en sag, og det er nok godt for hans karriere senere i livet.

I øvrigt fik jeg, i forbindelse med oprydningen, brev fra nogle revisorer hvor jeg blev om at bekræfte at jeg faktisk var medlem af Dansk Socialdemokratisk Ungdom. Åbenbart var jeg en af deres “Anders And” medlemmer. Nogle organisationer oplevede pludselige brande i medlemskartotekerne, hvilket naturligvis var uheldigt.

Det er en gammel sag og grunden til at jeg tænker over den nu er Volkswagens store svindelsag med dieselemissioner. Historien om det er lang og kompliceret, og som altid går det helt til tops. I USA er en del af sagen endt med et forlig hvis betingelser er ualmindeligt interessante, mens resten af sagen kører. Men her i det miljøbevidste Europa har VW ikke svindlet så meget, for vores miljøkrav er mildere end de amerikanske. Og så er der lige detaljen, at miljømyndighederne i EU længe har vidst at der blev snydt.

Måske har VW god grund til at nægte at betale nogen bøde i EU?

Min konklusion på hele affæren er at det tilsyneladende ikke er muligt at lave en økonomisk, holdbar og miljøvenlig dieselmotor. At VW har snydt og bedraget, ikke mindst forbrugerne, bør de straffes for, sammen med alle de andre bilproducenter der har snydt og bedraget.

Dette indlæg blev udgivet i Jura og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

