Aaron Swartz

3835494997Jeg er trist over Aaron Swartz’ skæbne. Han var uden tvivl en følsom sjæl men han var også en person med store ideer. Han bidrog som 14-15 årig til både Creative Commons licensreglerne og RSS 1.0 specifikationen, og udover en række kodeprojekter var han meget aktiv i kampen mod den tåbelige SOPA lovpakke sidste år. Som et tegn på hans store betydning har The Internet Archive for første gang etableret en portal til indsamling af materiale fra hans liv og virke.

Det er ikke fordi jeg har talt med Swartz om noget seriøst på noget tidspunkt men han deltog i en OSCON konference jeg også var til. I den forbindelse spillede vi Aron Wall’s self-modifying card game på en gang i konferencecenteret og senere var vi til en fest på en af arrangørernes hotelværelse. Siden er jeg faldet over hans navn med jævne mellemrum, altid som en af dem der arbejdede for et åbent internet.

Hans meget tidlige død er blevet kommenteret fra mange sider men jeg vil anbefale at man læser professor Lawrence Lessig’s “Prosecutor as bully“.

Dette indlæg blev udgivet i Udvikling og tagget . Bogmærk permalinket.

2 svar til Aaron Swartz

  1. Pingback: Nedfald efter Swartz | Hennings blog

  2. Pingback: Om amerikansk politik | Hennings blog

Skriv et svar

