Pseudo

about_tedTED har nogle fantastiske præsentationer og jeg har flere gange linket til dem. F.eks.

Som en udvidelse til TED er der de uafhængige TEDx arrangementer og præsentationer, men her er TED løbet ind i problemet at selvom de er uafhængige så er det TED’s brand der bruges.

Så for nylig udsendte TED en vejledning i hvordan man undgår useriøse indlæg i deres navn, specifikt hvordan man undgår pseudo-videnskab. Og de gjorde det klart at det er den enkelte TEDx arrangørs ansvar at sørge for at opretholde den høje standard.

Vejledning er god at læse, også fordi den giver nogle gode råd til at hvordan man i øvrigt opdager at der ikke er et sagligt grundlag. Og personligt er jeg glad for at de i deres eksempler klart skriver, at hvis nogen påstår at vaccinationer forårsager autisme så skal man “— RUN AWAY”. Eller kravet om at “begge sider af en sag” skal have mulighed for at komme frem. Nogen gange er der kun to sider hvis man taler om virkeligheden og … det andet.

Læs vejledningen, så er du bedre rustet til at frasortere pseudo-videnskab.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s