Tag ved lære af Danske Bank

Anders Heide Mortensen skrev i går følgende:

Hold op med at omskrive historien, Danske Bank-medarbejdere. I en årrække leverede jeres mikroskopiske, inferiøre afdeling i Estland hver tiende overskudskrone, jeres bank tjente. Hver tiende. Filialen høvlede penge hjem til jeres koncern, som var det træspåner. Og stoppede jeres direktion i København forretningen, da det estiske finanstilsyn og whistlebloweren råbte dem op? Og gav direktionen jer besked om, hvad jeres ekstremt indbringende estiske pengemaskine havde vist sig at være funderet på, da en nedlukning omsider blev besluttet? Nemlig kriminalitet? Stod de ved at have fejlet? Viste de sig som et moralsk kompas for jer medarbejdere?

Det er fristende at sige at det var nogle andre der gjorde det, at der er ryddet op, at opgaven er løst. Og det er uretfærdigt at det går ud over alle medarbejdere i Danske Bank, men kun ved at stå ved det og fremadrettet gøre hvad man kan for at undgå det sker igen, kan man genoprette moralen i organisationen.

Ellers venter man bare på at det sker igen.

Hvad kan man gøre som medarbejder? Nok ikke meget som enkeltperson, men sammen er man jo stærkere. Og måske kunne man lade sig inspirere af Google’s medarbejdere, først i forbindelse med AI til droner og nu i forbindelse med censur og overvågning af kinesiske statsborgere.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Communication, Management og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.