Kopibeskyttelse

Det kan ikke være en god ide at lave en kopibeskyttelse til spil der betyder at mange kunder slet ikke kan spille det.

tl;dr: Assassin’s Creed Origins har ikke et kopibeskyttelsessystem, men to, hvilket betyder at der kræves meget mere af kundernes PC’er. Men vælger kunderne i stedet at hente en piratkopi har de ingen problemer.

Historien kan læses på Torrentfreak i deres “Assassins Creed Origin DRM Hammers Gamers’ CPUs” og er et godt eksempel på hvordan man ikke løser problemet med piratkopiering – kopibeskyttelserne er nemlig allerede brudt og nu får de “kunder” der ikke betaler et bedre produkt end de rigtige kunder.

DRM, Digital Rights Management, overdrager kontrollen over indhold til den der ejer nøglen til systemet. Det vil for sådan noget som e-bøger i dag reelt være Amazon, via Kindle, selvom jeg er overbevist om at de store internationale forlag prøver at overbevise deres aktionærer om at de selv har kontrollen.

Og i den forbindelse er det interessant at der nu er et land der har eksplicit vedtaget lovregler for hvad der ikke må kopibeskyttes: “Portugal Bans Use of DRM to Limit Access to Public Domain Works“.

This entry was posted in Development, Security and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.