Måske skal man ikke være kunde hos HornskovVindberg

Der er en inkassovirksomhed der hedder HornskovVindberg. I deres handelsbetingelser er der en bod hvis man anmelder dem dårligt på f.eks. TrustPilot.

Måske er det bedst ikke at være kunde der.

6.2 Der er mellem parterne aftalt en gensidig og ufravigelig tavshedspligt vedrørende alle elementer af parternes samarbejde. En hver (sic!) uoverensstemmelse mellem partnerne skal løses diskret, og det er derfor begge parter forbudt offentligt at redegøre for omstændigheder der direkte eller indirekte er en følge af det samarbejde, som denne kontrakt ligger til grund for. Denne tavshedspligt omfatter en hver (sic!) negativ offentlig omtale af den anden part eller af samarbejdet, uanset i hvilken form denne er fremsat og offentliggjort.

6.3 Der er mellem parterne aftalt en gensidig konventionalbod på kr. 5.000,00 pr. dag, hvor et brud omfattet af pkt. 6.2 er offentligt tilgængelig, online eller på anden vis. Der skal betales konventionalbod fra den første dag bruddet på tavshedspligten er offentliggjort, og indtil denne igen er fjernet, begge dage inklusiv. Såfremt der er sket mere end ét brud, eller såfremt det samme brud er offentliggjort flere forskellige steder, beregnes der konventionalbod for hvert brud individuelt.

6.4 Det er for spørgsmålet om tavshedspligten og betalingen af konventionalbod irrelevant, om indholdet af bruddet på tavshedspligten er faktuelt korrekt.

6.5 Tavshedspligten og konventionalboden er alene gældende overfor den udfarende part. Den krænkede part, overfor hvem bruddet på tavshedspligten er begået, er således berettiget til at respondere på indholdet i bruddet på tavshedspligten, uden selv derved at bryde tavshedspligten. Det er en forudsætning herfor, at den krænkede parts responsum fjernes uden ugrundet ophold efter, at denne er blevet bekendt med, at bruddet på tavshedspligten er ophørt.
Handelsbetingelser

Jeg synes ikke den der har formuleret betingelserne har været helt heldig. Ville et sagsanlæg også være et (vedvarende) brud på tavshedspligten, der således ville udløse en bod på 5.000 kr. pr. dag? Er der virkelig ikke noget maksimum på boden?

I hvert fald så vil jeg med fuld sikkerhed sige at jeg vil forvente at det er en virksomhed om hvem man ikke kan stole på deres officielle ry. Uanset at de så selv siger de scorer højt på Trustpilot.

Deres argument lader til at være at det er en beskyttelse mod afpresning.

Det er underordnet for mig og jeg vil tillade mig at gå ud fra at en virksomhed der pålægger deres kunder en bod for at offentliggøre deres utilfredshed, ikke er god nok. Jeg ved godt at kunder, mig selv inklusive, kan være urimelige og jeg kan godt indse at nogen misbruger den magt der ligger i disse online anmeldelser.

Kunden argumenterer for at aftalen er et brud på hans ytringsfrihed og det passer naturligvis ikke, da ytringsfrihed gælder ift. det offentlige rum og det offentliges sanktioner deraf.

Umiddelbart lyder det i øvrigt som om hans bedste chance havde været at argumentere at de nye handelsbetingelser ikke var vedtaget, da de ensidigt blev opdateret af inkassovirksomheden. Det er dog heller ikke sikkert han ville vinde den sag.

På den anden side har han i hvert fald fået historien frem, og vi andre er advarede.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Jura og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s