Pænt af Tesla at redde deres kunder

I en kort periode blev der solgt nogle Tesla biler med 75kW batterier, der via software var styret til at lade som om de var 60kW batterier. Da de orkanen Irma begyndte at nærme sig Florida sendte Tesla en opdatering ud så kunderne der havde købt den billige udgave pludselig havde adgang til hele kapaciteten og dermed en større chance for at undslippe den dræbende storm.

Pænt af dem.

Også selvom det måske var drevet af et ønske om at holde kunder der skylder dem penge i live (det vil være småligt at tænke sådan) og også selvom det måske var drevet af frygten for massive sagsanlæg fra overlevende familiemedlemmer (ikke usandsynligt i USA).

Efter et stykke tid vil bilerne blive nedgraderet igen til at foregive at have lav kapacitet.

Den økonomiske teori bag Teslas oprindelige opdeling af det samme produkt i en dyr og en billig udgave er velkendt, under navnet “Damaged Goods“: Det er dyrere at fremstille to forskellige produkter men det kan være svært at få alle til at betale for den dyre udgave. Teorien er derfor at alle, producenten, køberen af den dyre version og køberen af den billige version, får en fordel deraf. Det er der meget der tyder på er rigtigt.

Men husk hvad dette betyder:

Der findes ikke private ejere af Tesla biler; det er ikke både muligt og lovligt for en ejer, heller ikke en teknisk kyndig, at få bilen til at opføre sig som han vil. Det er alene Tesla der bestemmer hvad der kan benyttes i bilen.

Den bil der blev “købt” er ikke nødvendigvis den bil der bliver kørt; hvis nogen kan udgive sig for at være Tesla, enten via lovbemyndigelse (er der nogen der kan sige SKAT?), retslig afgørelse eller hacking, kan de uden videre få bilen til at opføre sig anderledes.

This entry was posted in Development, Security and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.