GMO mad

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes om historien om genmodificerede laks.

På et eller andet plan har jeg et ønske om at der er en grænse et eller andet sted. På den anden side har jeg ikke nogen reel eller faktuel begrundelse for det.

Hvis der skal være en grænse, så skal den vel være på den anden side af hvad selektiv arv kunne opnå. Ellers er det metoden og ikke resultatet det handler om, og metoden i sig selv er der ikke noget galt i.

Der er jo ikke nogen generel sundhedsrisiko ved GMO mad. Se også “When genetic engineering is the environmentally friendly choice“.

GMO mad handler om økonomi så det er klart at denne laks er skabt for at vokse hurtigere og spise mindre, og dermed blive billigere at producere. At den dermed har en mindre miljø- og klimabelastning er alene noget der anvendes i markedsføringen, men som verden ser ud nu er det naturligvis også værd at tage med.

Da jeg ikke ved hvad jeg skal synes om det så vil jeg i stedet nævne at den nok smager lidt anderledes end almindelige laks, alene på grund af den hurtigere vækst. Men om det er bedre eller dårligere ved jeg naturligvis ikke.

Se i øvrigt også dette resume, “Genetically Engineered Crops: Experiences and Prospects” (hører til denne rapport). Min bekymring om GMO ligger i at jeg er sikker på at der på et tidspunkt meget snart vil være en virksomhed der skaber en fødevare der kun indeholder lige præcis de indholdsstoffer som skal bruges til at den ser og smager rigtigt, og at det derved bliver sværere for (fattige) forbrugere at få alle de indholdsstoffer vi har brug for; at “spise varieret” vil blive svært hvis fødevarer bliver for målrettede.

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

