Amerikansk politik, en lille note om at tage fejl

Det er ikke fordi jeg vil stirre mig blind på mine egne fejltagelser men jeg mener at det vigtigt at erkende når man tager fejl. Jeg har en lang række fejlagtige vurderinger bag mig (burde lave en liste!) og det vigtige i det er at prøve at lære af det. Jeg mener også det er vigtigt at sige hvad man mener – hvilket uvægerligt fører til situationer hvor man bliver nødt til at stå ved at man tog fejl.

Amerikansk politik (og her taler jeg ikke om at jeg aldrig troede Trump kunne blive valgt) er langt væk herfra men pga. USA’s magtposition – økonomisk, militært, diplomatisk og politisk – er vi også nød til at interessere os for det her. Hvilket jeg har gjort. Jeg mener stadig at Obama på mange punkter var en dårlig præsident og til dels på områder som jeg mente var åbenlyse inden han blev valgt. Derfor støttede jeg hans modkandidat, John McCain, som jeg betragtede som et meget bedre valg. Og der var mange grunde til at synes om McCain.

Jeg har længe været klar over at McCain’s hurtigt fortrudte, men ikke desto mindre endelige, valg af vicepræsidentkandidat burde have fået mig til at skifte mening hurtigere. Men i dag tror jeg nok at Drew Magary’s “John McCain Is the Perfect American Lie” er rigtig. Dammit – på trods af alt det jeg har kritiseret ved Obama’s regeringstid (holde hånden under den finansielle sektor, retsforfølgelsen af journalister, institutionaliseringen af massiv overvågning og meget mere) tror jeg nu at han var det bedste valg den gang. Så er det jo heldigt at de amerikanske vælgere også syntes det.

Dette indlæg blev udgivet i Ledelse og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

