Quiz: Hvordan får man 14.000 Facebook-brugere til at dele en nazists opslag?

ıʇɐuıɯnllı/uǝıɹʇsnpuı/uǝƃuıɹǝƃǝɹ ɟɐ sǝlnɾʞs uǝpǝɥpuɐs ʇɐ ƃo ƃıʇɟıƃ ʇɯǝɹʇsʞǝ ɹǝ ǝɹɐʌǝpøɟ uǝpuɐ ɹǝllǝ uǝ ʇɐ ɯo ƃælpuı ʇǝ ǝʌıɹʞs ʇɐ pǝʌ :ɹɐʌs

Dem der følger mig på Facebook ved hvilket indlæg jeg taler om. Og lad mig da også tage et nødvendigt forbehold. Jeg ved ikke med sikkerhed at personen er nazist men da jeg i et øjebliks svaghed gik ind på vedkommendes side så jeg at vedkommende skrev rosende ord om bevægelsens stifter (you know who), bevægelsens nuværende danske inkarnation (som heldigvis er ligegyldig) samt delte artikler fra bevægelsens website (du kan gætte dig til indholdet af disse, der er ingen overraskelser). Det er ikke det samme, det ved jeg godt. Jeg tror nu min pointe holder.

For et stykke tid siden blev jeg fornærmet af en af de af mine kolleger jeg holder allermest af, ved at han insinuerede at jeg syntes at folk jeg var uenig med var skøre. Og der er da ingen tvivl om at jeg synes det her refererede er skørt, ligesom jeg synes alle andre konspirationsteorier er skøre. Der er da heller ingen tvivl om at jo længere ud man kommer, uanset hvilken vej, jo mere tilbøjelige er folk til at acceptere konspirationsteorier.

Som Nikhil Sonnad konstaterede i sin undersøgelse af hvilke “alternative” midler Gwyneth Paltrow’s New Age inspirerede webshop  og hvad Alex Jones’ racistiske og mandschauvanistiske webshop sælger: Det er alt sammen det samme.

Det betyder bare ikke at jeg behøver at være uenig med folk for at jeg kan synes at de (også) tror på noget skørt. F.eks. er jeg ret sikker på at der blandt de 14.000 der delte indlægget, eller bare blandt den forhåbentlig mindre del der faktisk tror på historien om at opdrættet laks er giftig (og det skjules af regeringen), er mange mennesker som jeg i øvrigt er enig med. Som bare har glemt at tænke sig om.

I det tilfælde at mit dumsmarte trick med skrive svaret på hovedet ikke virker er svaret også her: Ved at skrive et indlæg om at en eller anden fødevare er ekstremt giftig og at sandheden skjules af regeringen/industrien/illuminati.

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

