Selvfølgelig er det urimeligt

Jeg har købt et par ting hos Coolshop og de var hurtige og effektive. Og selvfølgelig er det urimelig konkurrence at en kinesisk webshop – herunder verdens største – kan sende varer billigere til Danmark, end en dansk webshop kan.

Min egen rekord – for jeg har efterhånden købt en del ting i Kina – er et par plastikdimser til at forhindre min telefons stik i at blive fyldt med skidt. Jeg kan se at prisen er steget siden jeg købte mine, for jeg fik dem tilsendt for ca. 3,50 kr. inkl. alt.

Det er da svært at konkurrere med.

Og selvfølgelig er Kina ikke længere et uland men er det ikke lidt naivt at tro at hvis UPU ændrer Kinas status, så vil problemet være løst? Er der nogen her der tror at verdens største webshop ikke bare kan flytte varerne til et naboland (eller landet på den anden side af det) for at bibeholde den konkurrencefordel der er ved at afsendelsen foregår i et uland?

Mit råd til Coolshop og tilsvarende: Tilbyd de rigtige varer med god service og hurtig leverance. Vent, det gør I allerede… Og hvis jeg havde en formodning om at jeg skulle købe hos jer jævnligt ville jeg have betalt for Premium abonnementet (gratis fragt, garanti i 4 år og fortrydelsesret i 60 dage). Coolshop lader til at have fundet en vej.

Samtidig ville jeg aldrig købe noget fra Kina som jeg skulle bruge i dag – det tager omkring 40 dage at få noget levereret – eller som kunne kortslutte min netstrøm herhjemme. Det ville jeg ikke turde.

Men vi står jo overfor en politisk beslutning her: Skal vi fortsat give ulande en konkurrencemæssig fordel af hensyn til den økonomiske udvikling eller skal vi beskytte vores egne virksomheder?

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

