Dunkirk

Jeg har i dag set Christopher Nolan’s seneste film, Dunkirk. Det er måske hans bedste film og måske den bedste film jeg nogensinde har set. Det kan godt være at jeg ridder lidt højt på følelserne efter at have set den, og jeg kommer nok ikke til at se den lige så mange gange som jeg allerede har set, og forventer at se, hans Interstellar.

Dunkirk skal ses i biografen. Jeg valgte at se den i IMAX og det var muligvis endnu bedre. Nu vil jeg så vente på Blu-Ray udgaven og se den på mit HD-Ready TV hvilket utvivlsomt vil være en anderledes oplevelse.

Filmen har ingen hovedperson og som sådan heller ikke nogen helte – i hvert fald tager den definitionen af at være helt op til diskussion. I stedet handler den om mennesker og på den måde er det en smuk fortælling om gode og dårlige handlinger uden skurke. Selv fjenden får lov til at forblive ansigtsløs så man ikke pludselig skal vælge side.

Nolan har i øvrigt ret i at det ikke er en krigsfilm han har lavet, selvom den foregår under den største evakuation af militære enheder under beskydning. Det er en film om mennesker og fortælles i tre perspektiver i hver deres hastighed.

(Youtube)

Eftersom der ikke er nogen decideret hovedrolle er der mange skuespillere der får lov til at vise deres evner. Min favorit er Cillian Murphy der spiller en rolle som det nok er godt at overlade til en allerede etableret skuespiller.

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

