Smart TV’s og ikke-så-heldige forbrugere

Jeg har ikke verdens største fjernsyn – 32″ og HD-Ready, altså 720p. Det vil sige at jeg har et fjernsyn der koster omkring det samme som det ville koste at tage familien ud at spise på restaurant, en gang. Eller et fjernsyn med et areal der er omkring en tredjedel af andres.

Til gengæld er det et dumt fjernsyn, hvilket Samsung lige har fået mig til at værdsætte på en ny måde.

ae_ua65hu7200rxzn_001_front_blackJeg var glad for ikke at have et Smart TV der sendte optagelser af hvad der foregår i stuen til fremmede*. Jeg var også glad for ikke at have et Smart TV der sendte besked til producenten om hvilke serier og film jeg ser.

Og nu kan jeg så også være glad for ikke at have et Smart TV der tvinger mig til at se reklamer når jeg bruger menuerne.

Elektronikken i vores hjem, når man ser bort fra hårde hvidevarer, kommer i øjeblikket fra to forskellige producenter: Samsung og Apple. Jeg ved godt at Samsung ikke lever af mine begrænsede indkøb af fjernsyn og Blu-ray afspiller men næste gang tror jeg at kigger på andre mærker.

Historien med reklamerne faldt jeg over i denne fantastiske, og negative, anmeldelse af et Samsung fjernsyn der er kurvet.

*) Udover at der skal lyttes med sørgede Samsung så også for at sende optagelserne ukrypterede, så enhver tekniker mellem forbrugeren og deres servere kunne lytte med. Det er monumentalt amatøragtigt, også fordi optagelserne faktisk blev sendt på den port der er reserveret til krypteret webtrafik (443/HTTPS) men uden kryptering. Først benægtede Samsung at det var tilfældet, så indrømmede de at det gjaldt “gamle” Smart TV’s men ikke nye. Men det var heller ikke sandt.

Dette indlæg blev udgivet i IT sikkerhed, Udvikling og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

