Vandforbrug og hvordan man sikrer sig mod ubehagelige overraskelser

Da jeg var kasserer for det lokale vandværk lærte jeg en hurtig måde at estimere vandforbrug på. I en gennemsnitlig husstand bruger hver voksen 1 m3 pr. uge og hvert barn der endnu ikke er teenager* bruger ½ m3 pr. uge. En familie med 2 voksne og 2 børn vil bruge omkring 156 m3 vand om året og ligger man langt over det er det enten fordi der er et brud eller fordi man sløser med vandet.

Af personlig erfaring kan jeg også sige at uklog vanding af drivhus kan koste mange m3.

I samme tid som kasserer lærte jeg også at det var vigtigt at holde regnskab med sit forbrug. Når nogen havde et brud på deres vandrør slap de kun for den dyre vandafledningsafgift fra kommunen hvis de kunne dokumentere at de havde holdt øje med forbruget. Altså, hvis en forbruger kunne vise at de hurtigt havde reageret så lykkedes det normalt efter ansøgning at slippe for betale ekstra mange penge i afgift.

Hver måned noterer jeg derfor vores vandforbrug og da jeg forrige år opdagede et brud og et massivt vandspild hjalp det mig til at spare mange tusinde kroner i afgift. Jeg slap dog ikke for at betale for vandet samt statens miljøafgift og moms. På den anden side opdagede jeg det jo netop hurtigt takket være mine månedlige aflæsninger.

Mit råd er derfor at man hver måned aflæser og noterer sit vandforbrug. Det er nok en god ide at udvide det råd til at omfatte alle typer forbrug.

*) Teenagere er umulige at forudsige. Your mileage will vary.

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

