Bicameral Mind

westworldFor en del år siden læste jeg endelig Julian Jaynes’The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind“. Bogen er nævnt i Tor Nørretranders’ “Mærk Verden” der, for min generation, om noget blev allemands eje, men da jeg sprang over Nørretranders’ geniale bog i første omgang var det først da jeg læste Mark Jason Dominus’ resume at jeg fik læst Jaynes’ bog.

Jeg nævner den nu pga. en TV-serie der kører og fordi jeg mener at man bør læse Jaynes’ bog. I Dominus’ ord:

Nearly everyone seems to agree that this is either a work of profound genius, or of profound crackpottery, and also that they aren’t sure which it is. Jaynes’ theory, as nearly as I can summarize the book, is something like this:
Human consciousness (which Jaynes describes and defines in considerable detail) is a relatively recent development, dating back at most only about 3,000 years or so.

Jeg er ret sikker på at teorien ikke holder vand – som hverken psykolog eller biolog synes jeg ikke desto mindre der er nogle huller deri – men der er følgende gode grunde til at læse bogen:

  1. Den giver en god oversigt over de tidlige skriftlige kilder vi har tilgængelige, og dermed over historien
  2. Hvis teorien er sand er man nød til at overveje hvilke konsekvenser det har, og dermed om mennesket stadig er under udvikling
  3. Hvis teorien ikke er sand har man i stedet en masse en masse åbne spørgsmål om sprogets, kommunikationens og civilisationens udvikling der skal overvejes
Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

