Snowden

snowden_film_posterFilmen Snowden er overraskende god. Det er næppe nogen hemmelighed at jeg synes Edward Snowden’s handlinger har været vigtige for os alle. Det var derfor sandsynligt at jeg ville nyde filmen om hans grunde til at gøre hvad han gjorde, selvom Oliver Stone som instruktør lidt holdt mig tilbage.

Det var der nu ikke grund til, og på trods af et par overdramatiske sekvenser (her tænker jeg særligt på det usb stik der falder på gulvet) er filmen spændende og engagerende. Filmen springer lidt ud af sine rammer i sin eksposition men det tilgiver jeg, fordi jeg er så interesseret i emnet.

Joseph Gordon-Levitt er overbevisende som Snowden, og i det sidste spring ud af filmens rammer overtager Snowden rollen som sig selv hvilket kun gør historien stærkere.

En af de første ting jeg sagde om Snowden var i øvrigt at jeg syntes han var dårligt forberedt på at undslippe retsforfølgelse. Eftertiden, og filmen, viser med al tydelighed at det slet ikke var hans prioritet.

—-

Et par bemærkninger som enten kun antydes eller er implicitte i filmen:

  • Selvom jeg er meget taknemmelig for hans handlinger, så er hans motivation og argumentation baseret i hans forhold til USA; der er ikke noget der tyder på at han ville være gået så vidt havde NSA, CIA og DIA “kun” overvåget alle os andre.
  • Obama opfyldte ikke sit løfte om at stoppe den systematiske overvågning. Både Trump og Clinton argumenterer for at Snowden skal straffes.
  • Efter mere end 3 år er det endnu ikke lykkedes den amerikanske efterretningstjeneste at finde noget i Snowden’s fortid der har kunnet diskreditere ham; manden må have været uskylden selv
Dette indlæg blev udgivet i IT sikkerhed og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

