Når man selv er discountvaren

Såh, åbenbart er det udbredt at sponsorere bloggere. Det ved jeg nu fordi jeg selv blev kontaktet af et reklamebureau og spurgt, om jeg ville skrive et indlæg og linke til deres kunde.

Jeg kan ikke tillade mig at brokke mig, for jeg kunne såmænd skrive hvad jeg ville – det skulle bare handle om noget der var relevant i forbindelse med kunden – og jeg måtte gerne skrive at indlægget var sponsoreret. Det er dog indlysende at jeg nok ikke skulle skrive noget der var kritisk om kunden, men eftersom jeg ikke kender dem og det jeg kunne se ud fra deres hjemmeside så fint nok ud, ville det heller ikke blive relevant.
For det ville jeg få 350 kr. og det kan man jo synes om hvad man vil.

At det så skete samtidig med at jeg læste om celebrity social media endorsements, og hvor mange penge der kan tjenes på det, sætter så bestemt min markedsværdi i perspektiv. Discountvare. Det må være fordi jeg ikke skal bruges til at markedsføre kunden overfor mennesker, men alene som PageRank til Google, hvilket også blev understreget i instruksen til hvordan linket skulle udformes.

Det er selvfølgelig klart at toppen af poppen tjener størrelsesordener flere penge end midten og at midten også er væsentligt bedre kompenseret end os i bunden.

—-

Pudsigt nok opdagede jeg historien om hvad B-laget af kendisser tjener på reklamer gennem Philip DeFranco Jr.’s Youtube kanal. Den begyndte jeg at se, fordi netop han er endt i Youtube’s ændrede regler for hvad der kan give annonceindtægter eller ej. Det er normalt ikke en type program jeg ville se, men DeFranco har en energi og udtryk som jeg kan lide.

This entry was posted in Communication and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.