Programmeringsnoter

Jeg skrev for et stykke tid siden at der for de fleste ikke var nogen grund til at have Flash, Quicktime eller Java installeret på deres computer. Kort efter fandt jeg ud af der var en grund til at jeg havde Quicktime installeret: Når man skal lave lydbøger til iPod.

I stedet har jeg så brugt alt for meget tid på at lave et system til at konvertere lydfiler, f.eks. faglitteratur som i eksemplet, eller podcasts der ikke lige er optimeret til iPod, til det korrekte format. Det kræver brug af open source programmer som ffmpeg, mp4box, imagemagick og perl, koblet sammen i et komplekst men efterhånden stabilt system. Og jeg slipper stadig for sikkerhedsrisikoen der er i Quicktime.

Jeg vil ikke gengive min kode her – hvis jeg finder ud af at lave en bundle med de relevante programmer så vil jeg nok offentliggøre den i stedet – men jeg har nogle små kodeeksempler som gør alle mulige ting, som jeg efterhånden har samlet op:

Samling af PDF’er

Vha. Ghostscript (kilde):

gs -dBATCH -dNOPAUSE -q -sDEVICE=pdfwrite -sOutputFile=temp.pdf pdf1.pdf pdf2.pdf

Sæt standardprinter

(kilde og kilde)

wmic printer where name='\\\\prtsrv02\\ES5430' call setdefaultprinter

Optag en del af skærmen som video

Vha. ffmpeg (kilde og kilde):

ffmpeg.exe -f gdigrab -framerate pal -offset_x 100 -offset_y 80 -video_size 640x480 -show_region 1 -i desktop -c:v libx264 -crf 22 -y output.mp4

God kvalitets konvertering af video

Vha. ffmpeg (kilde og kilde):

infile ="video.avi"
tmpfile="video_tmp.mp4"
outfile="video.mp4"
options="-vcodec libx264 -b 512k -flags +loop+mv4 -cmp 256 -partitions +parti4x4+parti8x8+partp4x4+partp8x8+partb8x8 -me_method hex -subq 7 -trellis 1 -refs 5 -bf 3 -flags2 +bpyramid+wpred+mixed_refs+dct8x8 -coder 1 -me_range 16 -g 250 -keyint_min 25 -sc_threshold 40 -i_qfactor 0.71 -qmin 10-qmax 51 -qdiff 4"

ffmpeg -y -i "$infile" -an -pass 1 -threads 2 $options "$tmpfile"

ffmpeg -y -i "$infile" -acodec libfaac -ar 44100 -ab 96k -pass 2 -threads 2 $options "$tmpfile"

Eksporter lyd fra video

Vha. ffmpeg (kilde):

ffmpeg -i source_video.avi -vn -ar 44100 -ac 2 -ab 192k -f mp3 sound.mp3

 

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

