Man kan da stille krav

Det er ligesom med sommertid/normaltid – artiklerne og opslagene kommer hvert år. Nu er det så åbenbart tid for diskussionen om indfødsretsprøven, altså den som dem der har kvalificeret sig til i øvrigt at kunne blive danske statsborgere, kunne tage for fire dage siden.

Hvorfor er det overhovedet noget vi diskuterer? Jeg husker egentlig ikke nogen der diskuterede om det var rimeligt at min årgang fra gymnasiets muligheder for at komme ind på vores drømmestudie afhang af vores evne til at fortolke et bestemt digt af Rifbjerg, og består man ikke indfødsretsprøven kan man faktisk tage den igen – om et halvt år. Da et af kravene i forvejen er at man skal have tidsubegrænset opholdstilladelse er det jo heller ikke sådan man bliver smidt ud hvis ikke man består.

Og vi kan da stille krav, ikke? Eller hvad?

Jo, jeg har også taget den, og, som de fleste andre allerede-statsborgere, uden at forberede mig ved at læse pensum. Jeg klarede 30 ud af 40 hvilket ikke er nok til at bestå – men havde det her nu været min eksamen havde jeg nok læst pensum. Og så er det pinligt at jeg havde glemt hvor gammel Jyske Lov er, specielt når nu jeg klarede mig relativt godt i retshistorie og så når man tænker på hvor vigtig den er for vores historie. Men den fejl er min egen skyld.

Dette indlæg blev udgivet i Jura og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

