Grænsen mellem arbejde og fritid

I bedste mening har DONG tilbudt deres medarbejdere en søvn-app, så de kan få en bedre søvn. Tilsyneladende har op imod 40% af medarbejderne udtalt at de sov for lidt eller for dårligt. Så jeg tænker:

  1. 40%, eller 2.300 mennesker, siger at de sover for lidt eller for dårligt. Og det har de ikke selv gjort noget ved.
  2. Eller, op mod 40% af medarbejderne har villet gardere sig med en dårlig undskyldning, “ja, jeg er ikke så frisk i dag, jeg sov dårligt”
  3. Eller, op mod 40% af medarbejderne har svært ved at prioritere deres liv og justere deres ambitioner
  4. Eller, op mod 40% af medarbejderne har valgt at prioritere deres fritid højere end deres arbejde uden at ville være ved det.
  5. Eller der er forvirring omkring hvad ordenlig søvn egentlig er

Min store bekymring ved en sådan app er naturligvis at den på et eller andet tidspunkt bliver til en del af ansættelsesforholdet.

Hvilket får mig til at tænke på en af mine gamle kolleger, da vi virksomheden fik et krav om “effektivitetsgrad” på 80%. Uge efter uge havde han en effektivitetsgrad på 80%. I en krise blev kravet så hævet til 82% og vupti, så var hans effektivitetsgrad det. Ligeledes vil en søvn-app blive fyldt med mere eller mindre fiktive data, da mange medarbejdere ikke vil risikere at blive hængt op på om de nu gik tidligt nok i seng, drak sodavand til aftensmaden eller fik motioneret tilstrækkeligt efter de kom hjem fra arbejde.

Dette indlæg blev udgivet i Ledelse og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

