Lufthavn

En af mine venner er aktiv i “Nej til Ny Lufthavn i Århus Nord” (sic), en gruppe af mennesker der synes at Aarhus lufthavn skal blive hvor den er. Det er jo principielt en protestgruppe mod de mangeårige forsøg på at få oprettet en ny lufthavn, tættere på Aarhus, og selvom jeg egentlig er ligeglad med hvor lufthavnen ligger så er jeg enig med dem NTNL. Det hænger nemlig sammen med at politikerne i Østjylland i årevis har forsømt at faktisk have en transportpolitik med lufttransport og i stedet har udskudt alle beslutninger. Og det hænger sammen med at det er urealistisk at flytte lufthavnen.

NTNL har de mange argumenter om hvorfor det er urealistisk (støj, grundvand, pris, befolkningsgrundlag). Modparten, “Lufthavn til Aarhus“, har også gode argumenter samt en række støtteudtalelser fra erhvervslivet. Støtteudtalelserne er faktisk lidt sjove – for ikke en eneste af dem jeg har set på hjemmesiden er andet end bløde tilkendegivelser af at det kunne være en god ide med gode lufttrafikforbindelser for Aarhus.

Men tilhængerne af en ny lufthavn har nogle gode argumenter: Aarhus Lufthavn (Tirstrup) ligger ikke særlig centralt og trafikforholdene dertil er ikke optimale. Samtidig med det må man jo erkende at den nuværende lufthavn er i nedgang og bliver mere og mere ligegyldig.

Men en ny lufthavn er desværre bare urealistisk, om ikke andet så af miljømæssige hensyn, f.eks. støj og grundvandsforsyning. Det er i øvrigt også værd at overveje om NTNL har ret i at en lang række nyopførte vindmøller ville skulle sløjfes hvis en lufthavn skal etableres i f.eks. Thomasminde.

Og en ny lufthavn er også ligegyldig. For hvor mange lufthavne er der egentlig plads til i Danmark? Fra Aarhus midtby er der under 1½ time i bil til både Aalborg og Billund lufthavne – og hvor den ene bare er god er den anden reelt er en international lufthavn. Når nu centraladministrationen, og skiftende ministre, tydeligt har givet til kende at der kun er plads til en enkelt international lufthavn i Danmark, og den skal være ved København, er det et markedsøkonomisk mirakel at vi har en så velfungerende lufthavn midt i Jylland.

Faktisk er den største synd i forbindelse med Tirstrup begået af lokalpolitikerne i Østjylland gennem årtider. Politikere der har savnet modet til at få lukket diskussionen så det nødvendige fokus kunne komme på at gøre Tirstrup til en vigtig lufthavn – det mod har manglet helt tilbage til starten af 90’erne og det siger en del når man ser på hvem der har været borgmestre. Så mens man har brugt tiden, kræfterne og sandelig også pengene til evindelige undersøgelser på at tale om en urealistisk løsning, har man ladet Tirstrup forfalde.

Jeg er godt klar over undersøgelser har vist at en forlængelse af Djurslandsmotorvejen ifølge en undersøgelse fra 2012 kun vil give en forrentning på 4,7% og at et notat fra 2008 viser at en togforbindelse til lufthavnen kun vil skære et par minutter af transporttiden ift. lufthavnsbussen. Jeg har efterhånden fået nogen erfaring med rute 15 og anekdotalt har jeg grund til at overveje om prognosen fra 2012 ikke allerede er forældet, og at man sagtens kunne have investeret i bedre trafikforhold ud til lufthavnen.

Nu er det nok for sent og Tirstrup vil hensygne yderligere. Aalborg og Billund er rendt med kunderne.

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s