Ret eller rigtigt

Historien om hvordan erhvervsevnetabsforsikringer har været formuleret sætter igen forsikringsbranchen i et dårligt lys. Historien er refereret her men da det er bag en paywall er resumeet her: Mange nuværende og de fleste tidligere erhvervsevnetabsforsikringer indeholdt en bestemmelse om at erhvervsevnetabet kunne beregnes mellem nuværende løn og en teoretisk løn baseret på alder, uddannelse og egn. Så hvis man nu ikke har en uddannelse men har haft et godt betalt arbejde er det stadig den “almindelige” løn for ufaglærte der skal bruges til beregningen.

Der er ingen tvivl om at SEB Pension i den konkrete sag har retten på sin side, og der er ingen tvivl om at betingelserne faktisk var formuleret sådan. Og det er selvfølgelig rart for dem der har nyere policer hvor det er den faktiske løn der afgør det.

Men det er betingelserne hvor det er meget troværdigt at forsikringstagerne ikke har kunnet forstå konsekvenserne og det er endda meget sandsynligt at de færreste forsikringstagere – det der i andre brancher kaldes kunder – har opdaget betingelserne. Så det er fint at SEB Pension og vist også andre har ændret betingelser for nye forsikringer. Så kan vi i det mindste fremover få de rigtige udfald.

Og jeg har fået lejlighed til at tale med mit pensionsforsikringsselskab om det nu også er helt sikkert at jeg er under de nye betingelser. Samt hvad de betingelser er.

Selvom jeg nok var undtaget i forvejen da jeg trods alt tog min uddannelse færdig.

Jeg gad nok at vide om der har været sager hvor en person har fået erhvervsevnetabsforsikringen udbetalt, hvor vedkommende havde en uddannelse der normalt giver en høj løn men indtil tabet kun havde haft arbejde med lav løn? Det ville overraske mig.

—-

Det med at basere løn på uddannelse fremfor erfaring (som er det man får arbejde på), branche (ligeså) eller løn, minder mig om min korte erfaring med dagpengesystemet. Nu blev det ikke aktuelt at der var et krav om at jeg skulle søge udenfor mit fagområde men alligevel ville jeg gerne have at vide hvad det betød. Det kunne min A-kasse ikke svare på – og det er dem der skal kontrollere at jeg gjorde det – men til sidst fandt jeg selv ud af hvad det mest sandsynligt var: Om jeg kun søgte arbejde indenfor min uddannelse. Så igen var jeg sikret.

Gad vide hvad der gælder for dem med flere uddannelser?

Dette indlæg blev udgivet i Jura og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

