Rekruttering ud af det blå

Jeg kender flere der er blevet kontaktet af hvad vi populært kalder headhuntere baseret på f.eks. deres LinkedIn profil. Det er sågar sket for mig, men den mest mystiske henvendelse skete for nylig. Jeg blev ringet op på min hustrus telefon – den står i mit navn og kan derfor findes på krak.dk – og vedkommende, der ringede fra Storbrittanien, sagde at han havde fundet mit telefonnummer der. Han fortalte mig at han ringede til mig vedrørende nogle kompetencer hvor min LinkedIn profil efter min egen opfattelse ikke er specielt skarp og baseret på at jeg ikke havde noteret nogen nuværende arbejdsgiver.

Jeg har selv prøvet at ringe til jobsøgere baseret på et CV match og det stoppede jeg hurtigt med. Hvis en ansøger ikke aktivt er interesseret i din virksomhed så skal der være en særdeles god grund til at de pludselig bliver det, og det jeg oplevede her var da noget af et cold call.

Nu er jeg kun lidt naiv og jeg er klar over at det er muligt at det slet ikke var reelt. Det er muligt at jeg har skullet bruges til at overbevise en arbejdsgiver om at en anden kandidat var den klart bedste eller sågar at der var tale om svindel.

Det behøvede jeg heldigvis ikke at undersøge nærmere denne gang.

Dette indlæg blev udgivet i Ledelse og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

