Når man ikke køber sine medier

Mediekoncernerne prøver at få os til at leje medier i stedet for at købe dem og det har de god grund til; i det øjeblik vi ejer en film eller en bog kan vi sælge den videre. I deres verden er det udtryk for et tabt salg, selvom virkeligheden naturligvis er en anden. Men samtidig med at vi som forbrugere ikke får lov til at eje medieeksemplarerne, prøver de nemlig så også at begrænse ulovlige kopier med et utal af DRM systemer. Og som det er vist flere gange så forhindrer DRM ikke ulovlige kopier men er til gene for dem der faktisk betaler.

Som for eksempel de stakkels britiske ejere af Barnes & Noble’s nook e-bogslæser. I og med at de ikke har købt deres e-bøger, men kun lejer dem, og Barnes & Noble nu lukker for nook i Storbrittanien, så risikerer nook ejerne at miste adgangen til e-bøgerne.

Of course, this is hardly a new phenomenon. Remember when Microsoft had a DRM it called “PlaysForSure”? And remember when it shut down those servers, blocking people from ever moving that content to new machines? Or how about when Scholastic shut down its Storia DRM’d book offering, meaning parents who purchased ebooks for their kids had digital pixie dust instead. Or when Rhapsody/RealNetworks killed off an old DRM, killing off access to songs people had legitimately paid to access. Or when digital comics company JManga shut down and with it took down access to purchased content. And remember when Adobe changed its DRM and made old ebooks obsolete?
— Mike Masnick, “DRM Is Evil, Part 8,492: Nook Pulls Out Of UK, Exploring Options To Let People Retain Access To At Least Some Books

Jeg synes det er svært at argumentere for at man skal betale for noget som bagefter kan blive taget væk igen, uden at man kan gøre noget.

Dette indlæg blev udgivet i Udvikling og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s