Kontant og tyndt

Jeg er nød til at starte med en disclaimer: Jeg arbejder i en virksomhed der i går blev hængt lidt ud i tv-programmet Kontant og har derfor en naturlig interesse i at vise at deres argumenter er tynde. Jeg mener ikke at det er derfor jeg skriver det her, men det er derfor jeg overhovedet interesserede mig for Kontant i går.

Først og fremmest er Kontant ikke et program jeg normalt ser, for det er mit klare indtryk at indholdet er for tyndt og tone skinger. Jeg har ingen interesse i at skulle føle mig forarget over ting der måske bare er opfundet af en redaktion.

Men denne gang havde jeg så en interesse. Man kan følge en del af argumentationen på deres hjemmeside hvor en ekspert siger at Trustpilot vildleder brugerneEkspert-begrebet er så udvandet at Wikipedia kan sige:

“Ekspert” er ikke en beskyttet titel, hvilket betyder, at hvem som helst kan påberåbe sig at være ekspert i et givent emne uden at have kvalifikationer eller kompetencer på området.

Læg mærke til hvem “eksperten” er: Han er partner i et netbureau og jeg kunne ikke lade være med at tage et blik på netbureauets cases. Og på et udvalg af disse cases’ Trustpilot scores. Jeg ved ikke om der er en sammenhæng, men “ekspertens” kunder scorer ikke specielt godt hos Trustpilot.

Som enhver kan sige sig selv, men som endda også er underbygget af et utal af undersøgelser, så er det som regel de utilfredse kunder der af egen drift går til websites, om det så er Facebook, Twitter eller Trustpilot, for at anmelde en virksomhed. En gang imellem også de meget tilfredse, men oftest holder de sig væk – de er jo tilfredse og har ikke noget ud af gøre mere.

“Ekspertens” argumentation er simpelthen, at det at en virksomhed kan betale Trustpilot til at man kan sende mails ud til alle ens kunder med opfordring om at anmelde virksomhedens produkter, er uærligt. Det svarer til at man synes en meningsmåling der benytter en repræsentativ, og tilpas stor, gruppe mennesker er mindre værd end hvis man kun ventede på at folk selv henvendte sig med deres holdning.

Kontant’s anklage mod Trustpilot, om at de vildleder, er alvorlig, for hvis man ikke kan stole på scoren så er et produkt som Trustpilot værdiløst. Jeg ved ikke om Trustpilot snyder, men der er ikke bragt noget på bane der overbeviser mig om at de gør.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

