Digitalisering og postens fremtid

Der er ikke mange der gør så meget for digitaliseringen i Danmark som Post Danmark. Således fik jeg et brev fra min mekaniker forleden om, at i anledningen af at der er “varslet en gigantisk portoforhøjelse pr. 1. januar 2016” (almindeligt A-brev vil nu koste 19 kr. at sende) ville der komme gebyr på papir fakturaer. Men at fakturaer pr. email fortsat ville være gratis.

Jeg går ud fra at Post Danmark i deres prissætning har fundet en balance hvor der er taget højde for den dynamiske effekt af prisstigningerne. Eller skal vi op på 36 kr. pr. brev i 2017, når der, på grund af prisstigningen vil blive sendt endnu færre breve?

Det er klart at der sendes færre og færre breve og det vil naturligvis gøre det sværere at få distributionen til at løbe rundt. Det er selvfølgelig også derfor vi allesammen skulle flytte vores postkasser, så postarbejderne hurtigere kunne aflevere brevene. At det bare var en slags engangsskat på husstande, i og med næsten alle husstande blev pålagt en udgift og/eller et besvær, i stedet for ligge omkostningerne i Post Danmark/PostNord, kan måske nok kritiseres.

Men mine erfaringer med Post Danmark og deres effektiviseringstiltag rækker længere tilbage. For en del år siden varslede de f.eks. at magasinpost fremover skulle aflevere adresseinformationer i et nyt og meget detaljeret dataformat, et format der med sikkerhed var meget mere kompliceret end de adresseinformationer de fleste organisationer og virksomheder var i besiddelse af.

Det var endnu et tilfælde af at flytte omkostninger fra Post Danmark til kunderne, og eftersom kunderne nok ville ende med at gøre arbejdet parallelt, dvs. mange flere gange end Post Danmark ville kunne gøre det, ville den samlede omkostning være større. Men mindre for Post Danmark…

I den forbindelse fik jeg mulighed for at vise at man kan tage mere eller mindre tilfældigt formatterede adresseoplysninger og ret hurtigt, med et program vi lavede, nå frem til de præcise informationer med 98% nøjagtighed. Det var et stykke kode jeg selv var ret stolt af.

Men både adresseformatteringen og postkasserne er, selvom de har givet en besparelse hos Post Danmark/PostNord og pålagt kunderne en endnu større samlet udgift, en fantastisk dårlig ide for en virksomhed hvis monopol er under pres. For hvert tiltag gør det nemmere for konkurrenter at komme ind på markedet.

F.eks. så har Post Danmark en unik viden om adresser og personer i Danmark. Ved at kræve at organisationer og virksomheder skulle opnå samme præcision vil det være nemmere for en ny spiller på markedet at komme igang.

Tilsvarende er postkasserne ved vejen noget der kunne gøre det relativt billigere for nye på markedet.

For at vende tilbage til problemet med priserne, så har Post Danmark taget endnu et våben i brug. Loven giver dem nemlig mulighed for at kræve penge af konkurrenterne, for at de kan få lov til at optræde på markedet. Det sætter grænser for hvor billige konkurrenterne kan blive, hvilket naturligvis hænger sammen med at Post Danmark har en forpligtelse til at distribuere breve og pakker 4-5 dage om ugen (ikke 6 som de fleste tror).

Men hvad skulle Post Danmark gøre i stedet?

Markedet for breve er nok ved at være væk, bortset fra rykkere til skyldnere og de helt specielle tilfælde hvor en fysisk henvendelse har vægt. Men hvor breve erstattes af email så er der en markant vækst i “postordre”, i form af online handel. Og spørgsmålet er hvordan det har været muligt for nye spillere på markedet at overhovedet få fodfæste – burde Post Danmark ikke have kunnet underbyde på pris og overbyde på service? Hvis de havde haft evnerne og viljen?

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Digitalisering og postens fremtid

  1. Pingback: Digitalisering og postens fortid | Hennings blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s