3 forudsigelser om privatlivets død

Efter vi i adskillige år har hørt at der ikke længere er noget der kan være privat kom jeg til at tænke over at det havde jeg da en gang læst en gammel historie om.

Det er ikke fordi vi ikke synes at vores privatliv skal beskyttes, det er bare sådan at de fleste har givet op.

Nå, da jeg så søgte efter historien, der heldigvis havde en sjælden reference til Kartago hvilket gjorde den nemmere at finde, fandt jeg ud af jeg har læst flere af den slags historier da jeg var yngre.

Historien var “The Dead Past” (1956) af Isaac Asimov, hvor privatlivets død er den utilsigtede konsekvens af hovedpersonernes kamp for fri forskning. Philip K. Dick’s “Paycheck” (1962) har samme resultat, omend ad en helt anden vej.

Der har været andre og så fandt jeg ud af at Stephen Baxter i 2000 fik udgivet en bog, “The Light of Other Days“, baseret på Arthur C. Clarkes noter fra 1953.

Den sidste bog har jeg nu lånt for at læse, men fælles er at tanken om at privatlivet kan gå tabt er ikke ny. Se også “Alt“.

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

