Lille note om MS SQL, tage en database offline og fjerne brugere fra en database

Forleden skulle jeg bruge MS SQL igen, og da det er lang tid siden at jeg har lavet egentligt arbejde direkte på serveren (udover queries) så tog det lige lidt at finde ud af hvad det var jeg skulle gøre.

Problemet er også lidt at Manager modulet presses på brugeren og det interface kan næsten det hele, bare ikke det sidste der virkelig virker.

Så lidt trial and error og søgning ledte mig frem til disse ting som jeg nu gemmer her til fremtidig brug:

For at tage en database offline med det samme (kan ikke gøres gennem Manager):

ALTER DATABASE <dbname> SET OFFLINE WITH ROLLBACK IMMEDIATE

For at se hvilke konti der har en forbindelse åben til en database kan man enten bruge

USE master
SELECT * FROM sys.sysprocesses WHERE dbid = DB_ID('MyDB')

eller

EXEC sp_who2

Og så bruge

KILL <SPID>

for at stoppe dem. “ROLLBACK IMMEDIATE” i det første eksempel sørger selv for at lukke forbindelser, men det nytter jo ikke hvis det er fordi man vil restore en database.

 

Dette indlæg blev udgivet i Udvikling og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

