Om data og tidsserier

En tidligere kollega introducerede mig til RRDTool, til data logging og visualisering og derfor læste jeg Gregory Trubetskoy’s “Time Series Accuracy – Graphite vs RRDTool“. Artiklen er faktisk ret god fordi den påpeger nogle grundlæggende udfordringer ved at håndtere tidsserier.

Det minder mig om at udviklere ofte bruger redskaber uden helt at forholde sig til hvad redskaberne faktisk gør. Jeg tror ikke at ret mange jeg har arbejdet sammen med har noget forhold til tidsserier, ligesom enhver snak om statistik-redskaber ender mig at gøre mig bekymret. Hvor mange forstår noget så simpelt som forskellen på median og gennemsnit? Og hvis det er nyt, så læs Steven Jay Gould’s dejlige “The Median Isn’t the Message“.

Dette indlæg blev udgivet i Udvikling og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

