Special effects i film

Interstellar og Mad Max: Fury Road syntes jeg var fantastiske film, mens Hobbit trilogien var en flad og langstrakt affære. Jeg er en af dem der syntes at historien i Interstellar var god og at fortællingen i MMFR var spændende, mens at Hobbit trilogien begik næsten alle synder der kan begås når en film – og specielt en prequel – skal skabes ud fra en bog.

Men special effects betød også meget for dette. Igennem Hobbit filmene sad jeg flere gange og blev irriteret over effekterne, der tydeligvis skulle se meget imponerende ud men som bare føltes som unødigt fyld. Mens Interstellar og MMFR for det meste var faktiske stunts og modeller, med special effects brugt til at fjerne eller tilføje detaljer.

Så jeg er enig i hvad der forklares her:

(Youtube)

Cracked’s “6 Reasons Modern Movie CGI Looks Surprisingly Crappy” dækker også samme emne, udover at de også tager den irriterende color grading med i deres liste. Argh.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Special effects i film

  1. Mikael siger:

    Meget interessant vinkel. Jeg så for nyligt denne video der er inde på lidt det samme emne, men nok er lidt “flinkere” ved cgi folkene (med rette, vil jeg mene).
    Du vil sikkert også blive overrasket over hvor meget CGI der er i Mad Max, men der gør de netop det din video siger de skal – tilføjer til den virklige verden i stedet for at skabe en ny.

  2. Jeg var godt klar over at CGI var meget brugt i MMFR, og ligeledes color-grading, men bortset fra scenen med stormen så vil jeg påstå at alle betydningsfulde effekter var mere et resultat af skuespillere og objekter, end af animation.

    Animation kan være fin – Iron Man kostumet er ren CGI, og det vi ligeglade med.

    Det sjove med RocketJump’s / Freddie Wong’s video, er at jeg synes at mange af de film som Wong lavede sammen med Brandon Laatsch, og senere i RocketJump, har brugt effekter bedre end professionelle produktioner. Tag bare CGI lastbilen fra

    • Mikael siger:

      Enig mht. Mad Max. Om den lastbil er bedre end professionelle produkter? njaaaa nok ikke, jeg synes den så fake ud, nok mest pga den overdrevne chrom overfalde. Netop som i pointen i den video jeg linkede så ville man i den gode professionelle cgi slet ikke opdage at det var en cgi lastbil. og dem har du nok set dusinvis af uden at skænke det en tanke. ;)

      • Sammenlign med en scene jeg tænker du har fortrængt: Star Wars, Episode II, Anakin der rider på et bæst ude på marken ;-)
        Jeg tror vi er enige om at CGI kan bruges og bruges meget godt i mange film. Min anke er 1) der hvor det bruges i en sådan grad at det påkalder sig min opmærksomhed og 2) der hvor det udføres dårligt.
        Jeg kan i øvrigt godt at acceptere dårlig CGI hvis det ligger på linje med resten af produktionen.

Skriv et svar

