Forsikring mod dårlige forsikringer

maxresdefaultSe, det ville der være et marked for. Og denne gang handler det ikke en gang om Topdanmark! Nej, i stedet er det Codan, som jeg så i øvrigt også har en personlig – og dårlig – oplevelse med, men den vil jeg dele på et senere tidspunkt.

De fleste har nok allerede hørt historien men her er den lige en gang til: En mand får stjålet sin bil, den har startspærre og så siger Codan, den har du selv sørget for at få stjålet for man kan jo slet ikke stjæle biler med startspærre!

Suk.

Lad os starte med at slå fast at det er OK at være uvidende om teknologi og udvikling hvis man er enkeltperson eller en lille virksomhed, men som stort forsikringsselskab kan man ikke. Så er Codan dumme eller prøvede de at presse en kunde til at give op? For selvfølgelig kan en bil med startspærre stjæles, det er kun et spørgsmål om tid. Og jeg må indrømme at 8 sekunder var noget mindre end jeg havde forestillet mig det skulle tage*.

Nu er domsafgørelsen kun en byretsdom og Codan lader da også vide at de har tænkt sig at appellere dommen – sikkert ud fra en fortsat påstand om at det der vises på videoen fra FDM i 2012 ikke er muligt – og jeg forventer intet mindre af Codan. Jeg ser frem til at læse dommens præmisser men sandelig også hvilke argumenter Codan har fremført i retten.

Codan taler også om at der er retspraksis der siger at biler med startspærre ikke kan stjæles hvilket lader til at være tilfældet. Det er, hvis man læser i hvert fald den dom, ikke udtryk for at det er sandt, og man får også indtrykket af at domstolen mere har brugt det som yderligere et indicie i en sag hvor der var flere ting der ikke hang sammen.

Det ser også ud som om Alm. Brand bruger startspærren som argument i en anden sag, hvor det at kunden havde parkeret sin bil et nyt sted tilsyneladende også opfattes som et validt argument, samt, hvis man søger i forsikringsankenævnets afgørelser, at tilstedeværelsen af en startspærre rutinemæssigt bruges som argument for at afvise at betale erstatning.

—-

* Grunden til at det er så hurtigt at lave en kopi af startspærrekoden er, at det skal være muligt at lave nye nøgler og stikket til at trække koden ud skal derfor være til at komme til. Jeg tænker dog at kombinationen startspærre og stik-til-at-lave-kopi-af-kode modarbejder hinanden.

Dette indlæg blev udgivet i Jura og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Forsikring mod dårlige forsikringer

  1. Pingback: Startspærre og forsikring | Hennings blog

  2. Aros siger:

    Lige mine ord! Så dobbeltmoralsk som noget kan være!

Skriv et svar

