Skumfidus eksperimentet

Jeg var til undervisning for nogen tid siden hvor Daniel Goleman’s beskrivelse af The Marshmallow Challenge kort blev nævnt. Nu var detaljerne forkerte og konklusionen nok ligeså, så jeg har lige lyst til at nævne hvad jeg har lært:

The Marshmallow Challenge er en række test af amerikanske før-skolebørn, hvor de fik at vide at hvis ikke de spiser en skumfidus lagt foran dem i et længere ikke-specificeret stykke tid, så får de en ekstra. Og derefter opfølgende studier af hvordan disse børn har klaret sig socialt og i skolen, sammenholdt med deres adfærd med skumfidusen.

Resultatet vi lærte i gamle dage var at de børn der kunne vente, kunne styre deres impulser, klarede sig bedre igennem skolen og var mere populære.

Goleman mener selv at der nok er fundet nogen fysiologiske årsager i hjernen, men for nogle år siden viste en undersøgelse at det måske lige så godt kunne være påvirkninger udefra. Undersøgelsen viste nemlig at der var en underliggende sammenhæng mellem om børn kan vente og børn der tidligere har lært at de kunne stole på løftet om en ekstra skumfidus.

Om det er rigtigt er super interessant og om man derefter kan konkludere at der skulle være en sammenhæng mellem tillid og succes er næste mere interessant.

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s