Mad Max

tl;dr, se den i biografen. Filmen er en visuel oplevelse som man ikke får mange chancer for at se.

—-

En god anmeldelse af filmen kan læses på Love Pirate’s Ship’s Log. Den blog har generelt rigtig gode anmeldelser af film, uanset om man er enig eller ej. Det er også hans blog der fik mig til at se “The Philosophers“.

—-

Mine egne tanker om filmen er, at den er et visuelt bombardement der ikke lader sig begrænse af den traditionelle historiestruktur. På overfladen er der stort set ingen historie, kun handling, men nedenunder er der masser af historie. Samtidig er der så mange ting der kun antydes og som man selv må konkludere på. Både angående hustruerne, Furiosa og stakkels Nux, der som biperson får meget mere baggrund end vi er vant til i biograffilm.

Filmen er den fjerde om Max men der er ikke meget der tyder på at man skal se filmene som en fortsættelse af den samme historie. Tværtimod handler alle undtagen den første om andre end Max; i den anden er det dem der har forskanset sig, i den tredje er det børnene og her i den fjerde er det Furiosa. Max’s rolle er den der på sin egen bekostning giver andre muligheden for forløsning. Analogien er fristende, og samtidig kommer de tre sidste film til at virke som om de reelt behandler den samme fortælling på hver sin måde, at de bliver tre versioner af den samme fortælling.

Da jeg først hørte at denne film ville blive lavet tænkte jeg ikke at jeg ville se den. Da jeg så den første trailer kom jeg i tvivl og da det så også gik op for mig at det var George Miller der vendte tilbage til sin historie blev jeg omvendt.

Se den i biografen.

—-

Der er også rigtig mange der har gjort meget ud af det stærke feministiske budskab i filmen – det er pudsigt at der indenfor så kort tid er kommet tre science fiction film, godt nok af hver sin slags, med stærke kvinderoller: Mad Max Fury Road, Ex Machina og Tomorrowland. I forbindelse med Mad Max, fordi de tidligere film var så ekstremt maskuline, er der nogen der har lavet en tumblr der illustrerer udviklingen.

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

