En lektie fra Apple

Apple’s iPhone tog konkurrenterne på sengen, endda i sådan en grad at de gamle mastodonter først mange år senere begyndte at kunne være med igen. De dominerende spillere på markedet var hæmmet af at de ikke selv kunne bestemme over deres produkter og i stedet var nød til at spørge teleselskaberne hvad de kunne acceptere af funktionalitet i mobiltelefonerne.

Bogen “Losing the Signal” fortæller RIM’s (BlackBerry) historie og f.eks. da de administrerende direktører hører at Apple har fået lov til at inkludere en rigtig webbrowser i deres telefon.

Apple havde rørt ved mobilmarkedet før, i deres kortvarige samarbejde med Motorola om Rokr E1 og vidste at de var nød til at komme uden om teleselskaberne kontrol over funktionalitet. Da det lykkedes dem endte det med at teleselskaberne til sidst totalt mistede kontrollen, men ikke uden at alle de gamle spillere var kommet for langt bagefter. I stedet er funktionaliteten i dag styret af Apple, Google og Microsoft.

Dette indlæg blev udgivet i Udvikling og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s