Man bør stemme selv om man er led og træt af politikere

Så kommer folketingsvalget 2015 og jeg har tænkt en del over nogle diskussioner jeg har haft med folk jeg har arbejdet sammen med. For mig har det været helt naturligt at stemme til alle valg og folkeafstemninger men et par tidligere kolleger har haft en helt anden holdning. Det gav mig jo så anledning til at tænke over om der egentlig var en rationel begrundelse for min holdning.

Mange af mine gamle – det vil sige fra den gang jeg var ung – grunde er faktisk ikke særlig gode men alligevel fandt jeg en grund til at stemme, også selvom man måske ikke ligefrem er enig med dem der kan stemmes på. Desværre er det faktisk en negativ grund.

Men først…

Jeg synes man skal stemme til valgene fordi det er den måde vi bliver hørt på i vores samfund. Se bare hvordan det går når vi overlader det til journalister at videreformidle vores ønsker; så render vores politikere rundt som hovedløse høns for at gøre ting som vi egentlig er ligeglade med men som kan have indflydelse på dagbladenes spisesedler.

Jeg mener at man er nød til at overveje hvem man vil stemme på, da chancen for at finde lige præcis en man er absolut, totalt og helt og aldeles enig med, som vil være i stand til faktisk at gennemføre det, er mikroskopisk. Så man må overveje hvad man synes er vigtigst at få gennemført af de muligheder der er for at få det gennemført.

Jeg mener ikke at man skal stemme detalje-taktisk; det er klart at det er mere sandsynligt at få noget igennem ved at stemme på et centerparti end det ekstremistiske, også selvom de mener det samme om en specifik sag, men hvis man begynder at stemme lidt til højre/venstre/op/ned fordi man tror man kan superoptimere sin indflydelse spilder man sin tid og stemme.

Hvis man så ikke mener at der er nogen der er værd at stemme på, at det alligevel ikke gør nogen forskel eller der ikke er nogen der vil det man selv vil, så er der nogle klassiske argumenter for at stemme. Og de holder faktisk ikke helt vand.

“Det kan være den afgørende stemme” – det er et argument jeg selv har brugt fordi jeg har været involveret i et valg hvor en enkelt stemme kom til at gøre et kæmpe udslag. Men anekdoter har ikke det store at sige og ser man tilbage, så fik udslaget ikke rigtig nogen virkning. Chancen for at en enkelt stemme flytter et mandat er mikroskopisk, og at det skulle rykke på en magtbalance er endnu mere usandsynligt.

“Det er din demokratiske pligt” – nej, man har ikke pligt til at stemme i et demokrati, det er i sig selv et valg som man har ret til at tage. Nogle lande har indført pligt til at stemme men der er ikke nogen der har kunnet påvise nogen værdi for dette i et moderne, vestligt samfund.

“Din stemme tæller” – det var nok den sværeste for mig at sluge. Din stemme tæller faktisk så lidt at den stort set er ligegyldig. Hvis du ikke stemmer, hvad vil det så betyde? Se ovenfor om den ene stemme der kunne få et stort udslag; intet. Din stemme indgår i en kredsoptælling hvor den er 1 blandt ca. 30-60.000 andre stemmeberettigede, eller med en så god valgdeltagelse som sidste gang, blandt 25-55.000 andre vælgere.

(Ja, jeg ignorerer Bornholm her – men vi taler stadig langt under en promille)

“Hvis ikke du stemmer har du ikke ret til at brokke dig” – jeg troede bare det var noget man sagde mellem venner, for at lukke munden på han den irriterende brokrøv, men faktisk er det også noget man kan finde på at sige hvis man er overborgmester, eller underborgmester for den sags skyld. Det gør det dog ikke mere rigtigt, for man har ret til at brokke sig i et demokratisk samfund.

(Og alle har ret til at ignorere andres brok, uanset om de personer har stemt eller ej)

Kort sagt, der er ikke mange grunde til at stemme hvis ikke man lige synes vores politikere gør et godt arbejde eller er enig med med.

Og deri ligger naturligvis et problem…

Men der findes en grund.

Og grunden er som sagt negativ. Der er ingen tvivl om at de valgte politikere har stor betydning for hvordan vores samfundsliv udvikler sig og politikerne vælges til valget. Deres eneste mulighed for at få indflydelse eller magt er at få stemmer og det er kun os vælgere der kan give dem disse. Derfor er politikerne meget fokuserede på hvad dem der stemmer er interesserede i og tilpasser deres politik derefter.

Det vil sige, at hvis man ikke stemmer (læg som sagt mærke til at argumentationen er negativ) vil politikerne totalt ignorere en, i modsætning til dem der faktisk stemmer.

—-

Og så noget om blanke eller ugyldige stemmer: Nogen bruger disse til at udtrykke utilfredshed, til at “sende et signal” til magthaverne om at man er utilfreds. Og magthaverne ignorerer med sikkerhed dette signal, for i og med man ikke har indflydelse på valget så er man ligegyldig; hverken ugyldige og blanke stemmer indgår ikke i fordelingen af mandater.

—-

Jeg har skrevet på det her et stykke tid, og oprindeligt skrev jeg også noget om hvordan vores politikere næsten aktivt har søgt at øge politikerleden, fra historien om tennissokker, over hvilke virksomheder der ikke hørte til i fremtiden til de evindelige “drillerier” og gotcha’s som politikerne bruger deres medietid til. Det ændrer ikke på min holdning at det er vigtigt at stemme.

—-

I øvrigt har jeg stemt. Det er nu anden gang jeg har brevstemt og jeg kan sige at Borgerservice er meget effektive i den forbindelse.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation, Meddelelser og tagget , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Man bør stemme selv om man er led og træt af politikere

  1. Pingback: Husk at stemme i dag | Hennings blog

  2. Pingback: Skræmmekampagner | Hennings blog

  3. Pingback: Hold nu op med at tale om ministerpensioner | Hennings blog

Skriv et svar

