Focus stacking og exposure blending

Et hobbyprojekt ledte mig til at installere Hugin på min computer. Jeg har tidligere brugt det til at lave panoramabilleder men her var det i virkeligheden fordi jeg skulle bruge en lille del af Hugin og så Enfuse, der følger med. Begge er gratis og open source.

Første opgave var focus stacking – at tage 2 eller flere billeder af samme motiv men med forskelligt fokus og så kombinere dem til et billede med de skarpeste dele med. Jeg fulgte vejledningen fra Patrick David og med standardindstillingerne gav det forbløffende gode resultater.

Næste opgave var exposure blending. Igen var der en vejledning fra David som jeg kunne bruge og det var lige så nemt som med focus stacking. Fremover kommer jeg til at bruge exposure bracketing en del mere, også selvom mit Sony α200 automatisk kun arbejder med op til ±0,7 EV.

Jeg ved godt begge dele er en del af Photoshop men det er ikke et produkt jeg har købt. Og så viste det sig jo at Hugin/Enfuse er rigeligt for mig.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

