Forbrugerrettigheder og DRM

Udover at landmanden ikke længere skal kunne eje sin traktor så synes GM (Opel/Chevrolet) ikke længere at vi skal kunne eje vores biler. Årsagen til at der er så mange sager om software og DRM for tiden er at det amerikanske Copyright Office for tiden, som de gør hver 3. år, skal overveje hvilke typer software der skal undtages fra det generelle forbud mod at studere dem.

Kate Cox opsummerer den omtrentlige argumentation sådan her:

  • Cars work because software tells all the parts how to operate
  • The software that tells all the parts to operate is customized code
  • That code is subject to copyright
  • GM owns the copyright on that code and that software
  • A modern car cannot run without that software; it is integral to all systems
  • Therefore, the purchase or use of that car is a licensing agreement
  • And since it is subject to a licensing agreement, GM is the owner and can allow/disallow certain uses or access.
    — Kate Cox, “GM: That Car You Bought? We’re Really The Ones Who Own It.

Ligesom Keurig så sig nødsaget til at droppe deres DRM så undrer det mig at virksomheder af denne størrelse konstant søger den kortsigtede gevinst. For disse forbrugerfjendtlige foranstaltninger vil kun fungere på lang sigt hvis alle producenter opfører sig som et kartel og alle indfører dem, ellers vil forbrugerne søge derhen hvor de behandles som kunder.

Dette indlæg blev udgivet i Jura, Software licenser og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s