Spin og DRM

Som opfølgning på det sidste jeg skrev om IoT og DRM, så er der en glædelig historie og en historie om PR spin.

Først den glædelige – altså for alle andre end Keurig: Efter beslutningen om indføre DRM i deres kaffemaskiner, så kun kaffebrikker fra dem selv skulle kunne bruges er salget af kaffemaskiner og kaffe faldet drastisk. Eftersom Keurig er børsnoteret havde deres administrerende direktør derfor et behov for at forklare sig og det var såmænd direkte til kernen: DRM er til skade for forbrugerne, forbrugerne kan ikke lide det og holder sig væk. Så nu vil Keurig tillade off-brand kaffebrikker i deres maskiner.

Så PR spinnet, fra John Deere: Efter at de besluttede at ville forhindre ejerne af John Deere traktorer i at pille ved styresystemet har også de oplevet modstand fra kunderne så de har valgt at slå igen:

Det er altid underholdende når spin går grassat, se f.eks. denne sætning i deres brev til forhandlere:

john.deere

Jeg siger altid at når jurister begynder at bruge analogier så er de på gyngende grund og det samme gælder måske også PR folk. Så jeg må ikke modificere en bog jeg har købt? Jeg må ikke klippe i den, lave noter i den, skære den op eller give den en bedre indbinding?

Hvilket netop er pointen; bogen jeg har købt ejer jeg. John Deere prøver at forhindre deres kunder i at eje deres traktorer.

Dette indlæg blev udgivet i Jura, Udvikling og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Spin og DRM

  1. Pingback: Forbrugerrettigheder og DRM | Hennings blog

Skriv et svar

