Pratchett

Jeg har nok forsømt at få andre til at læse Terry Pratchett’s bøger, for alle jeg kender jeg har forestillet mig kunne finde på at læse dem har allerede gjort det. Nu er Pratchett desværre ikke blandt os mere og mange har derfor fundet anledning til at prøve at forklare hvorfor man skulle starte på at læse dem.

Jeg er, nu afbrudt af faglitteratur, i gang med at læse hele hans Discworld serie igen. De fleste der vil fortælle om serien starter med at fortælle om de fysiske rammer for historierne men det tror jeg er en fejl. For historierne, hvis man ser bort fra de to første, handler om så meget mere og så meget anderledes. De har en dybde, humor og indlevelse der gør dem langtidsholdbare.

IO9’s Katharine Trendacosta har lavet en guide til serien og den er meget god – også selvom den starter med at nævne de fysiske rammer. Den prøver også at svare på spørgsmålet, hvilken bog skal man starte med, og kommer nok med det bedste svar: Det afhænger af hvad du gerne vil læse – og så kommer der 6 forskellige grupper af bøger.

Nu hvor jeg er i gang med bøgerne igen er der et par hvor jeg havde glemt hvor gode de var, specielt “Pyramids” og “Small Gods”. Jeg er ikke kommet til “Monstrous Regiment” endnu men kan huske at det var den jeg var allermest ramt af da jeg læste den. Derudover så er det bøgerne om City Watch, Tiffany Aching og heksene – i alt 18 (snart 19) – som jeg nyder mest på nuværende tidspunkt.

Han har også skrevet andre bøger end dem i Discworld serien, og der er det naturligt at nævne hans samarbejde med Neil Gaiman, “Good Omens”. En bog om verdens undergang og en engel og en dæmons ihærdige anstrengelser for at forhindre det, vel at mærke uden at deres overordnede opdager det.

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

