Teknologi der gør det nemmere at stjæle

Jeg nåede i det mindste at sige det før det skete, men selvfølgelig er det nemmere at bryde ind i en bil der kan låses op og startes med et radiosignal. Og det er endda billigt at købe udstyret til det.

Det gøres blot ved at forstærke radiokommunikationen mellem bilen og nøglen, hvorefter bilen kan låses op og startes selvom nøglen er mange meter væk, f.eks. inde i et hus. Altså der hvor keyless entry og start kan bruges, f.eks. i nye dyre biler. Af en eller anden grund betragtes det som en luksus at ikke skulle dreje en nøgle for at starte en bil.

Selvom det tydeligvis var en nyhed for stil-bloggeren hos New York Times er det faktisk noget tid siden at jeg så denne visuelle historie hvor der dog ikke er behov for nogen forstærker.

Da jeg tænkte over risici ved keyless start var det faktisk ikke med udgangspunkt i tyveri, men derimod hvad det kunne betyde når børn efterlades, selv kortvarigt, i en bil. Hvis nøglen er i nærheden, f.eks. i lommen på en forælder der står udenfor bilen, så kunne et uheldigt barn få startet bilen. Måske er jeg for forsigtig men jeg synes at det er en alvorlig risiko.

Dette indlæg blev udgivet i IT sikkerhed og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

