Anonymitet

Når jeg har talt om hvor svært det ville være at ytre sig anonymt om følsomme emner har jeg ofte brugt en bestemt persons erfaringer med det. Hun oplevede på et tidspunkt at modtage en computervirus på email i en avis’ forsøg på at afsløre hendes identitet. Til sidst blev hun afsløret i offentligheden men inden da havde andre, mere venligtsindede, gættet hendes identitet ud fra noget alle havde tilgængeligt: Hendes måde at formulere sig på skrift.

Det kom jeg i tanke om da jeg så artiklen “De-anonymizing Programmers via Code Stylometry“, eller, hvordan man kan udlede hvem der har skrevet hvilket stykke software. Det kan bruges positivt men skal vi se det i forlængelse af hvad der ellers er muligt synes jeg der er grund til at være bekymret:

F.eks. kan man med en pæn sandsynlighed identificere hvilken scanner der er blevet brugt til at indskanne et billede, en lang række printere skriver, skjult, unikke koder på papiret, selv papir kan spores og så er det også sådan at digitale kameraer kan skelnes på småfejlene i de billeder der tages.

Så hvis man virkelig ønsker at ytre sig anonymt, hvordan gør man egentlig det?

Med besvær.

Dette indlæg blev udgivet i IT sikkerhed og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

