Konstrueret virkelighed

bf028f26715fb25c19242ce9c02266c5d2d6c29f5f9da2f7f5604c0a4625124aI aften er der en “dokumentar” på DR der berører emner jeg har skrevet om før og som sandelig også berører mange af mine kunder. Konkret er en af mine kunder blevet kontaktet med nogle løse påstande og udbedt en kommentar til dem.

Kommentaren er forudsigelig og det mindste journalisterne kan forvente er at få præcis det – så når de ringer og spørger så er det kun for at få nogen til at sige det de gerne vil have nogen til at sige.

Men fiskeriet fortsætter og det er tydeligt at journalisterne også håber at der er en eller anden der vil blive fortørnet og komme med et følelsesladet udbrud. I mangel af det fra de professionelle er jagten så gået ind på Facebook og med lidt uheld skal det såmænd nok lykkes.

Er det etisk at ringe til nogen for at kunne få et citat præcist som det man skal bruge? Journalister gør det hele tiden og fremstiller det som om det er folk selv der siger det.

I en anden sammenhæng prøvede jeg for en uges tid siden at en journalist prøvede at få et skænderi i et lokalsamfund til at blusse op igen, bare for at han kunne have noget at skrive. Er det ok?

Det er i hvert fald ikke virkelighed.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s