Konstrueret virkelighed

bf028f26715fb25c19242ce9c02266c5d2d6c29f5f9da2f7f5604c0a4625124aI aften er der en “dokumentar” på DR der berører emner jeg har skrevet om før og som sandelig også berører mange af mine kunder. Konkret er en af mine kunder blevet kontaktet med nogle løse påstande og udbedt en kommentar til dem.

Kommentaren er forudsigelig og det mindste journalisterne kan forvente er at få præcis det – så når de ringer og spørger så er det kun for at få nogen til at sige det de gerne vil have nogen til at sige.

Men fiskeriet fortsætter og det er tydeligt at journalisterne også håber at der er en eller anden der vil blive fortørnet og komme med et følelsesladet udbrud. I mangel af det fra de professionelle er jagten så gået ind på Facebook og med lidt uheld skal det såmænd nok lykkes.

Er det etisk at ringe til nogen for at kunne få et citat præcist som det man skal bruge? Journalister gør det hele tiden og fremstiller det som om det er folk selv der siger det.

I en anden sammenhæng prøvede jeg for en uges tid siden at en journalist prøvede at få et skænderi i et lokalsamfund til at blusse op igen, bare for at han kunne have noget at skrive. Er det ok?

Det er i hvert fald ikke virkelighed.

This entry was posted in Communication and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.