Mæslinger

Er det ikke utroligt at det lykkedes at udrydde kopper sygdommen ved hjælp af vacciner? Koppevirussen findes ikke længere naturligt og millioner af menneskeliv er reddet takket være en massiv vaccinationsindsats. Det er indtil videre den eneste sygdom der rammer mennesker der er udryddet og kun en anden sygdom er også udryddet. For få år siden regnede man med at man snart havde udryddet flere andre, herunder polio, mæslinger, fåresyge og røde hunde.

Men sådan gik det så ikke og nu ser vi epidemier af mæslinger nærme sig landets grænser igen. Nogen siger det er på grund af den tidligere læge Andrew Wakefield der for 17 år siden fik publiseret hans forfalskede forskningsresultat, hvori påstanden om at der var en forbindelse mellem MFR vaccinen og udbredelsen af autisme.

På mange måder er det besnærende at give Wakefield skylden, for det er dejligt simpelt. Jeg tror det er for simpelt og at han, selvom han nok kan tildeles en hel del skyld, ikke kan have hele skylden. Og at der egentlig ikke er så meget “skyld” i udviklingen som man kunne forestille sig.

Jeg har på intet tidspunkt været i tvivl om vaccinerne, også selvom der er en risiko ved dem alle. Risikoen er nemlig mikroskopisk i forhold til risikoen der er hvis man får bare en af disse sygdomme – husk at både mæslinger og kighoste kan være dødelige, og der kan være endog meget alvorlige komplikationer ved alle de sygdomme der vaccineres imod i børnevaccinationsprogrammet. Og risikoen har intet med autisme at gøre, bare lige for at slå det fast igen.

Men jeg forstår dem der ikke vaccinerer deres børn, også selvom jeg er uenig med dem. Og nu har jeg fået en god forklaring på hvorfor der er så mange der lader være:

(Youtube, fra The science of anti-vaccination)

Specielt “omission bias” rammer klart mig, da jeg for nylig måtte kæmpe meget med det i mig selv i forbindelse med skolevalg.

Jeg er ikke sikker på at det rigtige svar er mere oplysning, hvilket Hank Green i videoen ovenfor også forklarer. Nogen har så foreslået at man skal håne dem der ikke vil acceptere videnskaben, og mens det er fristende at gøre ved dem der ikke selv har noget at miste bryder jeg mig ikke om tanken om at gøre det mod almindelige mennesker der faktisk ikke ved deres levende råd.

Måske er det en cyklus vi skal igennem? Vi fik fjernet sygdommene så meget fra vores liv at vi ikke længere er bevidste om hvor meget vi bliver sparet for, så nu skal de tilbage så vi kan mærke dem. Og så kan vi endelig få dem udryddet?

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Mæslinger

  1. Pingback: Vacciner | Hennings blog

Skriv et svar

