Hvis ikke det lykkes prøver man igen

Kan I huske den gang det blev muligt at sende SMS’er? Jeg opdagede SMS’er kort efter at jeg havde fået min første mobiltelefon, en Nokia, og efter at have moret mig med det konstaterede jeg at det ikke kunne bruges til meget. Det ville der ikke være nogen fremtid i.

Endnu en af mine fantastiske forudsigelser.

Den gang var det gratis at sende SMS’er hvilket betød at nogle af os nørder brugte det til at videresende emails til vores mobiltelefoner, så vi kunne se hvornår vi skulle tjekke vores mail. Ja, jeg er gammel.

Men gratis. Det holdt nogle år og så opdagede teleselskaberne hvad der var ved at ske og satte en pris pr. SMS. Det stoppede vores tidlige brug af SMS mens vi i dag nemt kan få flatrate mobilopkoblinger med både data og SMS inkluderet.

Forleden kom jeg til at tænke over min tid hos Tele Danmark Internet og der var mange tanker om hvordan man kunne tjene penge på brugen. En af dem var, at man ville lave en afgift pr. email. Den drøm har jeg efterhånden hørt mange gange og takket være internets åbenhed har det ikke haft en chance.

Men drømmen eksisterer endnu og i min naivitet havde jeg ikke opdaget at det faktisk er lykkedes nogen at realisere den. Og det er såmænd Nets (tidligere PBS, nu Teller) og Post Danmark det er lykkedes for, med e-boks.

Jeg vidste godt at nogen skulle betale for driften og det er OK. Da e-boks så også vandt opgaven med at varetage Digital Post fra det offentlige, til lidt over 100 millioner kroner, sandsynligvis ved at bruge den samme infrastruktur tænkte jeg at det var udgiften for det offentlige. Og det er der hvor jeg er naiv.

For det offentlige skal sandelig betale for at sende emails, undskyld, Digital Post, til borgerne, og det er ikke bare pr. besked – det er pr. dokument pr. besked. Så når det offentlige sender en email, et digitalt brev, med en kort forklaring og et bilag så betales der for 2 forsendelser. Det er godt at e-boks kan prale med at man sparer mindst 80%. I forhold til Post Danmarks porto og omkostningerne ved at pakke breve, vel at mærke.

Og læser man årsrapporten fra 2013 (referat) kan man se at

  • omsætningen var 107 millioner kr.
  • antal dokumenter (vel at mærke ikke beskeder) var 228 millioner kr. – hvis e-boks kun tog penge pr. dokument ville det svare til 47 øre pr. dokument, men den reelle pris ligger nok lavere da jeg forventer at e-boks tager en afgift for at man overhovedet må sende
  • gennemsnitlig lønomkostning ligger på 70 tusind kr. pr. måned
  • samlede interne omkostninger for udviklingen af digital post (og måske også e-boks) var under 23 millioner kr.

Jeg kan ikke være vred på e-boks. Men det er nok ikke smart at have endnu et område hvor der er lukket for konkurrence.

Dette indlæg blev udgivet i Udvikling og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Hvis ikke det lykkes prøver man igen

  1. Bjørn siger:

    Da jeg første gang sad med en ipad i hånden (første version, næsten lige kommet på markedet), tænkte jeg: “det gider folk sku da ikke give så mange penge for. Man kan jo få en full blown labtop for de samme penge”. Min identitet som trendspotter/fremtidsforsker led et alvorligt knæk ved den lejlighed :-)

    Gode pointer om e-boks og sammenligningen med SMS.

Skriv et svar

