Hobbitten, og ting man ikke må

Jeg fik Hobbitten som bog i starten af 80’erne af en af mine venner, selvom det han egentlig gav mig var et computerspil – bogen fulgte med så man bedre kunne forstå spillet. Siden har jeg læst den et par gange og efterfølgende hørt den et par gange som lydbog indtalt af Rob Inglis. Inglis’ indspilning kan klart anbefales.

Derfor var jeg nok ikke det bedste publikum til Peter Jackson’s 3 seneste film. Alligevel har jeg set dem; film #2 har nok den bedste historie men pacingen i #3 gør den film nemmere at stå igennem. Og så har film #2 den tåbelige sekvens med guldet…

Jeg synes at Jackson’s Tolkien film er meget flotte og jeg har meget lidt at udsætte på hans Ringenes Herre film. Hvis nu bare han havde ladet være med at fylde så meget på som ikke bringer historien fremad i Hobbit filmene så ville jeg også være meget glade for dem.

Og det er ikke fordi jeg synes at film skal være ligesom deres forlæg, det er bare at jeg synes at filmene her ville have været bedre hvis de ikke havde haft 1) Radagast, 2) Saruman, 3) alle Dol Guldur sekvenserne, 4) trekantsdramaet, eller i det hele taget Tauriel, 5) det politiske sub-plot i Laketown og 6) i det hele taget alle de scener der er parallelle til scener i Ringenes Herre, inklusive naturligvis Galadriel i den endelige konfrontation på Dol Guldur(*)(**).

Nu lader det så til at der er nogen der allerede har gjort det, eller i hvert fald en del af det, ved at lave en fanedit. Han, “TolkienEditor”, har dermed skåret filmen ned til lidt over 4 timer hvilket stadig er en del men jeg tror godt det kunne fungere. Filmen kan man så downloade på hans site eller som en Bittorrent.

Det må man bare ikke.

Der er mange der har den opfattelse at hvis man ejer en DVD med en film så må man gerne downloade den, fordi det ville svare til at man laver en, lovlig, kopi selv. Det er muligt det er lovligt her i landet men ikke sådan som jeg læser ophavsretsloven. Desuden er den tredje Hobbit film endnu ikke til salg så der er ikke nogen der kan have den lovligt.

Derudover vil det være helt galt hvis man bruger Bittorrent, da man dermed, med mindre man har pillet ved sin klient, er med til at dele filmen til andre.

Det er efter min opfattelse lovligt at linke til filmen, torrent filen og “TolkienEditor”s hjemmeside. Men det er ikke alle der er enige i det så jeg vil lade være.

Jeg ville ønske at jeg selv havde evnerne og tiden til at skære filmen til.

—-

(*) Tager man scenen med Galadriel på Dol Guldur som eksempel, og ser Hobbitten som en film der skal ses før Ringenes Herre, så falder scenen mellem Frodo og Galadriel, da han tilbyder hende ringen, til jorden. I Ringenes Herre er hendes reaktion og kræfter overrumplende. Hvis ikke man set dem før, i Hobbitten, for så bliver det bare noget hun kan og gør.

(**) Ja, jeg er en nørd.

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

