Måske var det bare en undskyldning?

Vestas fyrede for et stykke tid siden en medarbejder for at have opdateret sin Facebook profil mens han var på arbejde. Og landsretten har givet dem ret i at det var i orden, for det stod i virksomhedens retningslinjer at man ikke måtte bruge arbejdstiden til private gøremål.

Jeg tror at stort set alle virksomheder har sådanne regler og at langt det meste kontorpersonale overtræder dem. Derfor tænker jeg også at det meget vel kan være at Vestas bare meget gerne ville af med denne medarbejder og at det her var den hurtigste og billigste måde at gøre det på.

Nu tror jeg naturligvis på værdibaseret ledelse og at alle forsøg på detailovervåge medarbejdere for derudfra at vurdere om de arbejder som de skal ender med at være tåbelige. Jeg har endda arbejdet i en virksomhed der påstod at være værdibaseret men hvor det alligevel blev taget op i samarbejdsudvalget at IT afdelingen havde ved en stikprøve konstateret at der var en medarbejder der havde været inde på Toyota’s hjemmeside i arbejdstiden!

Ud over at jeg på under et sekund kunne forestille mig mere end 3 forskellige grunde til at det var sket – også baseret på min viden om IT afdelingens kompetencer – så er det fornuftige at vurdere en medarbejders præstation ud fra netop hans præstationer og ikke hvad der er på hans skærm i et bestemt sekund.

Dette indlæg blev udgivet i Ledelse og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

