Softwarepatenter

Andetsteds faldt jeg over denne video om afstemningen i morgen:

(Youtube)

Videoen er produceret af “Initiativet mod softwarepatenter”, hvilket jeg jo naturligvis i princippet støtter. Som jeg skrev forleden så når jeg mest af alt frem til den modsatte konklusion og jeg stemmer nok ja til patentdomstolen. Det kan være det der farver mig når jeg ser videoen ovenfor. Men her er de første 3 sætninger fra videoen:

Den 25. maj skal Danmark stemme om et nyt europæisk patentsystem. Et ja kan betyde patenter på software. Det vil ramme os alle, ikke kun IT firmaer og programmører.
(min fremhævelse)

Jeg er blevet meget opmærksom på den slags non sequiturs; hele præmisset for videoen er, at det vil være konsekvensen af et ja men det følger ikke af afstemningen. Specielt ikke da reglerne for patenter jo sættes af konventioner og traktater Danmark tilslutter sig ved siden af patentdomstolen. Med mindre man altså mener at patentdomstolen vil udvide fortolkningen af en “teknisk løsning”, hvilket jeg naturligvis ikke kan udelukke.

Eller måske har vi allerede softwarepatenter i Danmark? Jeg bryder mig ikke om den advokats argumentation for softwarepatenter, jeg synes han er nedladende overfor os modstandere.

—–

Hvorfor er jeg blevet opmærksom på non sequiturs? Tjah, der var jo denne tale af en amerikansk præsident. Den er skruet sammen for at lede frem til en klar konklusion, en konklusion der faktisk ikke følger logisk af indholdet. Ren politik…

Dette indlæg blev udgivet i Jura og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

