Jeg har efterhånden kørt mange kilometer på europæiske motorveje, og heraf en pæn del på de franske. Nogle af de franske motorveje er betalingsmotorveje og det er OK med mig. Det er en del af udgiften ved at tage til Frankrig og vi ved det på forhånd.
En gang kørte vi hjem på en af de travle dage og vi vidste derfor godt at der kunne være kø. Normalt oplever vi ikke bilkøer på de franske motorveje, i hvert fald ikke i stil med hvad vi har set i Tyskland og Belgien, men det sker da. Denne gang var der dog noget helt galt.
Første gang brugte vi en time på at komme 2 km, og køen endte ved et betalingsanlæg. Så snart vi var kommet igennem der kunne vi igen skyde en OK fart. Så kom vi til en ny kø; 45 minutter for et par kilometer og vi var ved et betalingsanlæg.
Tredje gang måtte jeg indrømme at det var systemet det var galt med: Grunden til at vi sad i kø var ganske enkelt at betalingsanlæggene ikke kunne klare trafikbelastningen – og at ville kunne komme hurtigere frem hvis vi i stedet valgte landevejene.
Betalingsbroer og -motorveje duer kun hvis de rent faktisk giver en værdi til kunderne; det skete bestemt ikke her.