Lidt om løgne og (web) statistik

Som mine kolleger nok ved var jeg med til at lave et statistik redskab til web besøg for mange år siden. Jeg skrev specifikationen og fik ved den lejlighed lov til at bestemme hvilke definitioner der skulle gælde.

Redskabet så på log filer fra et website og gav derudfra et overblik over hits, besøg og adfærd. Lidt ligesom Google Analytics.

Bare helt anderledes.

Google Analytics er uden tvivl flagskibet indenfor generaliseret analyse af web besøg. Udover at det er udviklet af en meget stor og kompetent gruppe af udviklere, og har haft lang tid til at blive tilpasset og afprøvet i virkeligheden, så analyserer Google Analytics ikke log filer, men requests der sendes videre til dem samt cookies. Og sikkert en masse andre smarte ting de har udviklet.

Og Google har også defineret hvad et besøg er.

Det ved jeg en del om fordi jeg i tidens løb har skullet svare på spørgsmål om hvorfor der er forskel på hvad det redskab jeg var med til at starte nåede frem til, og hvad f.eks. Google Analytics når frem til. Og hvad er et “besøg” på et website? Prøv at svare på det uden at slå op hvad andre er nået frem til.

Google har offentliggjort deres definition og det er sjovt at jeg et par år før dem nåede frem til næsten den samme definition, med de forskelle der kommer af at det var nogle andre data vi analyserede og vi ikke arbejdede med data fra brugernes besøg på andre websites.

Definitionen er bare stadigvæk teknisk og ikke i overensstemmelse med en ren sproglig forståelse af ordet “besøg”. Det afsløres f.eks. af kvalifikationen “unikke besøg”, hvor det viser sig at en bruger der besøger sitet med mobiltelefon, skifter til at bruge hendes PC og til sidst til hendes tablet tæller som 3 “unikke” besøg.

Now, I fully understand the technical problems here and why this is so, but that doesn’t change the fact we are getting false reports.
— Thomas Bækdal, @baekdal, “Stop Thinking About Devices

Bækdal fortsætter med at give nogle meget gode råd til ejere af websites og til webudvikling.

Dette indlæg blev udgivet i Udvikling og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s