pUX – punishing User Experience

Med alle de UX folk der er i verden tænker jeg at Adobe kunne finde et par stykker ved lejlighed. Der er i hvert fald nok at tage sig til når man prøver at betjene sig af deres hjemmeside.

Adobe står bag nogle af de bedste grafiske programpakker der findes, og på dele af markedet har de reelt monopol. Hvad jeg ikke havde tænkt over var at de egentlig ikke er specielt interesseret i at sælge til almindelige brugere.

Efter at have brugt et større antal timer på at prøve at blive kunde hos dem begyndte jeg at tage screenshots af mine oplevelser.

F.eks. denne godbid fra login skærmen:

got-to-be-kiddingNej – hver eneste gang jeg skriver min email adresse skriver jeg faktisk domænenavnet rigtigt!

Eller denne chat boks fra support systemet “LivePerson”:

livepersonDet var vel at mærke efter at jeg havde fået besked på at jeg bare skulle begynde at skrive med min LivePerson kontakt.

Det lykkedes mig faktisk at aflevere penge til Adobe. Det var dog ikke noget de var glade for. Første gang tog det mig 3 forsøg før de accepterede min bestilling, hvorefter de et par timer senere annullerede den. Næste dag tog det mig kun 2 forsøg og da accepterede de så – modvilligt? – mine penge, nogle timer senere.

Til gengæld blev jeg så mødt af dette banner da jeg skulle hente min licensnøgle:

oh-really“Du har indtastet et ugyldigt skærmnavn” er en af de her spændende oversættelser fra engelsk, men jeg tror godt jeg ved hvad fejlen er: På intet tidspunkt i den ovenstående proces, herunder brugeroprettelsen hos Adobe, blev jeg bedt om at indtaste et “skærmnavn”.

 

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

